
The Washington Times and the End of the Cold War1

The Washington Times and the
End of the Cold War

By Bill Gertz

On April 10, 1991, the official newspaper of the Soviet military, Krasnaya Zveda, Red
Star, published an article with the headline, “How Many Hats Does Mr. Gertz Have?” The
author was Maj. Gen. Gennady Kashuba, chief of the Soviet Defense Ministry press office.
The article accused this reporter, as a national security writer for The Washington Times, of
spreading “base misinformation” – ironically, a Soviet specialty. The article took issue with
two stories written days earlier for The Times, one on a secret visit to the recently dissolved
East Germany by Soviet Defense Minister Dmitri  Yazov in March 1991 that was part  of
Moscow’s plan to secret out of the country Erich Honecker, the East German leader and
Soviet puppet dictator. Honecker was wanted by German authorities for his role in ordering
the deaths of some 200 East Germans who were killed trying to flee to the free West during
the Cold War. The second story was the real target of Moscow’s ire. It was a piece written
about extensive and well-funded Soviet disinformation operations run by the KGB in the
developing world to poison world opinion about the United States while seeking to build
support  for  the  Soviet  Union.  The campaigns  by  the  KGB included the  lie  published in
African newspapers that the AIDS virus was a CIA biological warfare weapon developed for
use against blacks. Red Star asserted that in Britain there is saying that someone caught lying
must eat his hat. Thus the article concluded that I would need to eat several hats and that they
are a regular part of my diet. The disinformation piece also contained the subtle suggestion I
was dual-hatted in the sense that I was a journalist, but also the false allegation that I was
running dog of the CIA.

It  was  an  amazing  acknowledgement  of  the  power  of  one  reporter  to  impact  a  vast
Communist empire. I regarded it as a badge of honor to be singled out by Moscow for my
reporting. The clipping in Russian, was presented to me as a gift from Herb Romerstein, a
Communist-turned-anti-communist  and  American  patriot  who  was  among  some  of  the
hundreds of government officials who regarded The Washington Times as a strategically vital
tool in winning the Cold War against Soviet Communism.

Eight  months  later  on  Dec.  26,  1991,  the  Soviet  Union  was  dissolved,  ending  an
expansionist Communist empire and marking what many consider the end of the Cold War. In
reality, the Cold War has not ended completely, as those opposing Communist rule in states
such as China, North Korea and Cuba attest. Remember, China’s Liu Xiabo, winner of the
2010 Nobel Peace Prize, is currently imprisoned in China for human rights advocacy.



22020 World Peace Academic Conference

The Washington Times was formed in 1982 by Rev. Sun Myung Moon amid concerns that
the  media  landscape  in  Washington,  DC  was  dominated  by  the  liberal  establishment
newspaper,  the  Washington  Post,  a  publication  that  had  earned  its  reputation  for  being
“Pravda on the Potomac.” The roots of The Washington Times can be traced to the closure of
the Washington Star in 1981, the venerated afternoon daily that had struggled to survive as
one of Washington’s oldest newspapers following its purchase by Time magazine. The folding
of The Star left the nation’s capital with a single newspaper.

Lacking  both  funding  and  experienced  news  personnel,  Rev.  Moon  launched  the
Washington Times largely on faith and the firm belief and concern that Washington leaders
would not be educated about growing danger posed by Soviet communism. Over the ensuing
years, he invested tens of billions of dollars in the Washington Times. Rev. Moon explained to
aides that the newspaper was a mission more than a business, and that he had been inspired
by  God  to  make  the  important  commitment  to  the  newspaper.  That  commitment  has
continued under his wife Hak Ja Han Moon.

For decades during the Cold War there was fundamental problem in dealing with Soviet
communism.  The political  divide split  the country  between anti-communist  conservatives
who viewed the Soviet Union as a strategic threat to be defeated and left liberal anti-anti-
communists who sought accommodation and engagement with Moscow. The political divide
meant that the early Cold War foreign policy approach of containment – essentially leaving
the Soviets alone while seeking to prevent its spread -- could not be altered or modified.

Rev. Moon’s motivation for  The Times was not simply to use the newspaper to educate
leaders and seek the defeat of Communism. It was part of a larger effort he believed would
bring about world unity and ultimately the creation of a God-centered world.

The DNA of  The Washington Times was the need for a conservative alternative to the
Washington  Post in  informing  and  educating  Washington  leaders  and  the  nation  to  the
Communist threat. Rev. Moon recognized that news media are essential not just for news but
for the educational role of helping leaders and populations understand the true nature of the
danger of Communism, the atheistic, anti-human ideology that denies God and seeks to use
government controls to alter human nature. The ideology is based on lies and has cost tens of
millions of lives in pursuit of this objective.1

Rev. Moon was a global international spiritual leader who received the mission from God
as a teenager to complete the unfinished work of Jesus Christ, the Messiah whose life was
devoted to bringing a new truth and spiritual salvation to humankind. Rev Moon teaches that
Jesus was crucified before he could expand the spiritual victory of individual salvation and
restoration to the family level and beyond, ultimately creating an earthly Kingdom of God.
Rev. Moon’s life and teachings include a God-centered blueprint called as the Providence of
Restoration that traces the current calamity of the human race today to a spiritual separation

1  For a full accounting of deaths under communism, see “The Black Book of Communism: Crimes, Terror,
Repression,” Jean-Louis Panné, Andrzej Paczkowski, Karel Bartosek, Jean-Louis Margolin, Nicolas Werth,
Stéphane Courtois. Harvard University Press, 1999.



The Washington Times and the End of the Cold War3

from God by the first human ancestors through the fall. Rev. and Mrs. Moon are advancing
the Restoration Providence though the spiritual and physical recreation of “True Parents” –
the restored first ancestors -- who can lead the entire world back to God.

The mission  of  The Washington Times is  part  of  a  larger  plan  to  unite  the  world.  A
fundamental  precept  of  Rev. Moon  is  that  America  was  founded  by  those  seeking  both
religious and political freedom and was bestowed with great blessings not for America and
Americans  alone.  The  blessings  of  liberty,  freedom,  faith  and  family  embodied  in  the
American deal must be shared with the world. Thus the United States remains one of God’s
chosen nations tasked with assisting world restoration.

Temporally, the Times was founded in 1982 with the mission of providing an alternative to
the liberal Washington Post. The spiritual mission of the paper was to support Rev. Moon’s
vision for world restoration and unity. In response to critics who said he spent $100 billion on
The Times with little return on the investment, Rev. Moon said that if $100 billion was the
cost of saving the entire world then that is something that will make God happy.

A decision was made early in the formation of the paper, led by a close associate of Rev.
Moon's,  Dr.  Bo  Hi  Pak,  that  it  would  remain  a  secular  newspaper,  independent  of  the
Unification movement. This led to some difficulties for the owners who were paying for the
paper, at great sacrifice by fundraisers and financiers mostly in Asia, but who had no direct
control over content,  either of news or of the larger-than-normal Commentary section for
opinion columns and editorials.

The newspaper’s initial leadership was largely drawn from the Washington Star, including
Smith Hempstone and Woody West, along with many former Star reporters. The newspaper’s
power and influence greatly expanded in the mid-1980s after Arnaud de Borchgrave took
over as the executive editor, assisted by Wes Pruden, Woody West, and Pulitzer-Prize winning
editor Mary Lou Forbes, who directed the Commentary section. DeBorchgrave is credited
with putting the newspaper on the map, through his flamboyant and energetic leadership.
DeBorchgrave's dedication included sleeping in his office in a Murphy bed he had installed in
a large mezzanine office overlooking the Times'  newsroom. He would frequently scribble
story ideas on yellow cards and pass them down over the balcony railing in his upstairs office
in what recipients dubbed “Yellow Rain.” An ardent anti-communist, patriotic conservative,
and former  Newsweek writer, more than any other figure at the newspaper deBorchgrave,
who  died  in  2015,  used  his  experience  and  contacts  within  President  Ronald  Reagan’s
administration  to  establish  The  Washington  Times as  a  credible  source  of  news  and
information, and an absolute must-read newspaper.

As  a  former  actor  and  GE  spokesman,  Reagan  understood  better  than  any  modern
politician the power of ideas and the use of media to convey them. Creation of The Times was
perfectly timed to the incoming conservative administration. Reagan quickly revolutionized
the  establishment  foreign  policy  toward  Communism  and  the  Soviet  Union  by  clearly
identifying Moscow as the enemy to be defeated, not just contained. He called the Soviet
Union an evil empire. But more importantly he set in motion covert and overt polices that



42020 World Peace Academic Conference

quickened its demise and resulted in the fall of the Berlin Wall in 1989 and the Soviet Union
on Dec. 26, 1991.

Reagan would say in 1992 in a video message for the newspaper’s 10 th anniversary: “You
my friends at The Washington Times have told it to them. It wasn’t always the popular thing
to do, but you were a loud and powerful voice. Like me, you arrived in Washington at the
beginning of the most momentous decade of the century. Together we rolled up our sleeves
and go to work. And oh, yes, we won the Cold War.”

According to a retired U.S. Secret Service agent who worked closely to protect President
Reagan,  the  president  demanded  that  aides  deliver  The Washington  Times to  him in  the
morning (along with two other papers) in Washington or wherever he was traveling in the
world.

The  Times became  a  go-to  destination  for  conservatives  in  government  who  greatly
assisted  the  paper  by  providing  exclusive  information  that  was  converted  into  scoop
reporting.

In 2002, Rev. Moon said of the paper: “In the context of God's Will, there needed to be a
newspaper that had the philosophical and ideological foundation to encourage and enlighten
the people and leaders of America. For months, I waited with the hope that some patriotic
Americans would start a newspaper in Washington to provide an alternative voice to the Post.
But when it became clear that no one would do so, I decided we had to do it. Ronald Reagan
had been elected president in a landslide vote. Yet while he tried to maintain a strong stand
against communist expansion, there was much confusion in Washington over what America's
proper response to the Soviet threat should be.  The Washington Times provided leadership
through thoughtful commentary and objective news and information to make clear the harsh
reality of communist tyranny.”

“This new era of media, with the massive distribution of news and information, requires
leadership and clear guidance for the betterment of individuals based on values and on the
knowledge of God and spirit world,” he added. “The Washington Times and our family of
media have been providing this direction for the past two decades and will continue to do so
into our third decade. My hope is that each one of you as well will embody the qualities of
defending freedom, promoting family values, and strengthening your faith in God so that you
may become leaders of the world.”

The paper was part of a three-pronged effort to restore America to align with the founding
principles of freedom against Communist tyranny, to promote the family against the corrosive
impact of family breakdown and strengthen faith in seeking to unit all religious people in a
common goal of world restoration.

My position as a national security reporter quickly became an important voice on debates
on  national  security  topics.  Exclusives  and  inside  information  about  policy  debates  and
battles both inside the Executive Branch and on Capitol Hill made  The Times an absolute
requirement for officials on both the political Left and Right. National security officials in



The Washington Times and the End of the Cold War5

and out of government regarded my reporting as a national American treasure. Some prayed
for me.

I always saw my position as a professional reporter who presented the news without fear
or favor. My mandate was to tell the truth, factually. Our strategy at The Times to counter the
liberal left bias so prevalent in the mainstream news media was simple. With less resources
for travel and foreign bureaus and staff paid less than industry standards, The Times strategy
called for carving out unique news reporting of areas where other papers were deficient.
Politics, national security, investigative reporting.

For me, anti-communism was an important influence in my worldview and thus I found
The Washington Times to be an oasis of rational news coverage during the Cold War. Having
been exposed to New Left ideas during the anti-Vietnam War era, by the 1970s, I understood
the power of ideas and ideology. I too was concerned about the spread of communism, with
its anti-human, anti-God ideology. Domestically, I opposed the American variant of the New
Left  radicalism that  had  begun quietly  conducting  what  radical  theorist  Herbert  Marcuse
called  "the  Long  March  through  the  institutions"  of  the  United  States,  a  march  that
culminated in the election of Barack Obama in 2008.

Among those news stories and news coverage by The Times during the Cold War that were
instrumental in helping end the Soviet Union, the exposure of Soviet KGB activities and
disinformation figured prominently. Others included extensive coverage of the arms control
debates of the 1980s and especially the problem of the 1972 Anti-Ballistic Missile Treaty that
had become the main rallying cry for liberal  arms control  advocates who often regarded
America as the main problem in the world in the nuclear confrontation between the United
States and the Soviet Union. The ABM Treaty perpetuated the immoral Cold War nuclear
policy of  Mutual  Assured Destruction that  held the populations  of  the United States and
Soviet Union hostage to large nuclear arsenals. Worse, the treaty limited developing defenses
against missiles. It was Reagan who revolutionized the concept of strategic defense against
missiles by launching the Strategic Defense Initiative. It would take the administration of
President George W. Bush to finally withdraw from the treaty in 1991, paving the way for
missile defenses.

The debates over missile defense were one of the most significant political battles during
the late stages of the Cold War and as a result many patriots in government worked with The
Times to help tell the truth about the need for protecting against missile attacks.

The Times also played a key role in exposing the danger of foreign intelligence activities.
Beginning in 1985, a series of extremely damaging spy cases unfolded in what would come
to be known as the Year of the Spy. It would eventually stretch into the Decade of the Spy
and The Times played an important role in highlighting the danger. For example, in the case
of the Navy communications secrets supplied to Moscow by Soviet spy John A. Walker Jr.
and the spy ring he ran, Defense Secretary Caspar Weinberger revealed that if the United
States had gone to war with the Soviet Union, the secrets supplied by the Walker spy ring
would have led to the defeat of the United States.



62020 World Peace Academic Conference

The Times role in highlighting danger of foreign espionage would burst into public view
only  a  few  years  after  the  Cold  War  ended,  with  the  disclosures  that  Aldrich  Ames,  a
traitorous CIA officer, and Robert Hansen, a turncoat FBI agent, emerged as among the most
damaging Soviet and later Russian spies in American history.

And spying by Communist China would have lasting and dangerous consequences that are
still being felt today. China conducted an across-the-board espionage campaign against the
U.S. nuclear weapons establishment and, according to the CIA, obtained secrets on every
deployed warhead in the U.S. nuclear arsenal. The secrets are now incorporated into a large
and growing Chinese nuclear arsenal that directly threatens the United States. Worse, China
shared its stolen American nuclear weapons secrets with Pakistan, which in turn spread those
nuclear arms details to Iran, North Korea, and Libya.

The newspaper also battled communism in Central America through its coverage of the
effort  to  defeat  Soviet-aligned communists  in  Nicaragua and elsewhere.  When liberals  in
Congress cut off funding for the Contra rebels, the CIA-backed anti-communist forces, the
Times stepped in. In May 1985, the Times sponsored an international fundraising campaign to
raise $14 million for the Contras, including a $100,000 donation from Rev. Moon and the
Unification Church.

A critically important line of news coverage for The Times during the Cold War was the
extensive coverage of Soviet aid to international terrorism, support that reached its zenith
with Moscow's role in the attempted assassination of Pope John Paul.  The Times provided
some of the most important exclusives highlighting the Soviet backing for terrorist groups
around the world.

The Washington Times was unique in that its opinion pages were overtly conservative. Its
news  pages,  however, have  remained focused on providing what  Times' Editor  Emeritus
Wesley  Pruden says  is  uncompromisingly  objective  in  its  news  reporting.  The  expanded
opinion and editorial pages have been unapologetically conservative.

As the late British Prime Minister Margaret Thatcher states, "in difficult times, even more
than in easy ones, the voice of conservative news must make itself heard in the media. It isn't
always  easy,  but  this  we  can  be  sure,  while  The  Washington  Times is  alive  and  well,
conservative news will never be drowned out. And if they are heard, they will prevail."

In sum, The Washington Times played a pivotal role in helping to end the Soviet Union,
the most important monolithic and expansionist communist power of the 20th Century.

As Rev. Moon stated:

“When I announced the founding in 1982, many people in American ridiculed me. Some
experts predicted that, even if I founded a newspaper of acceptable quality, I would run out of
funds in six months. And if not that, then the paper would degenerate into nothing more than
a mouthpiece for the Unification Church and would end up as a weekly newspaper, read by
almost no one. Now, The Washington Times is counted among the top three newspapers in



The Washington Times and the End of the Cold War7

terms of influence among 1,750 newspapers published in the United States… History will not
forget  this  contribution.  The efforts  of  The Washington Times to revitalize the moral  and
spiritual values of the United States and world are being recognized as absolutely urgent and
necessary at this time.”

_________________ 

Bill  Gertz is  a National  Security Correspondent for The Washington Times.  He is  the
author of eight books, including his two most recent, Deceiving the Sky: Inside Communist
China's Drive for Global Supremacy and iWar: War and Peace in the Information Age.


